Klassisk musik – den västeuropeiska överklassens musikhistoria (850 – 1900)
Dagens moderna musik har ett starkt arv från den klassiska musiken. Musiken växte fram med ekonomiskt skydd från rika samhällsklasser genom historien. Vilka som haft pengar har påverkat hur musiken lät. Makten har vandrat från kyrkan, via kungar och hov, till borgare och köpmän. Maktperioderna har olika historiska namn. Det är också namnet på de klassiska musikstilarna.
Vem har ekonomisk makt idag? Tror du att det påverkar vilken musik som får pengar och kan existera?
Kyrkan var den stora maktfaktorn under medeltiden, med militär, vetenskap och ekonomi. De munkar och nunnor som jobbade i kyrkor och kloster arbetade för att hylla Gud på alla sätt. Man fick inte spela instrument, endast körmusik var accepterad.
För att alla skulle kunna sjunga bönerna på samma sätt i hela Europa utvecklades notskriften. Kyrkan skapade en standard-bönbok till alla kyrkor kring år 850. Sångerna i den kallas för Gregorianska sånger, de finns fortfarande bevarde. Många kyrkor sjunger bönerna än idag.
Gregoriansk sång av Hildegard av Bingen. Hör du att det inte finns några ackord?
Flerstämmig renässanskör. Zooma in och titta hur alla sjunger olika stämmor, olika saker.
I kyrkornas stora akustik började munkar experimentera med att blanda toner kring år 1000. Bas, tenor, alt och sopran börjar sjunga olika stämmor, musiken blir flerstämmig, ackord uppstår. Under renässansen kring 1400-1600 hade kyrkan sakta börjat splittras till tre grenar.
Splittringen märks i musiken genom att bönernas text tappar i betydelse. Nu tävlade kompositörer från de olika grenarna i stället om att skriva mäktigast musik. De olika stämmorna i kören är sammantvinnade som en vacker väv. Det kunde gestalta Guds ofattbarhet.
Makten försköts sakta till Europas kungar och hov under barocken 1600 - 1750. De hade inga problem med instrument. Under Barocken utvecklas instrumenten mycket, och musikernas förmåga att spela snabbt. Kungarna och hoven började äga orkestrar. De ville ha underhållande och händelserik musik.
Musiken blev därför mycket taktfast, glad och jämn i volym. För att få volymskillnad fick kompositören växla mellan små och stora grupper. Cembalo var ett mycket populärt instrument under perioden som försvann helt efteråt.
Kyrkan hade inte helt tappat sin ekonomiska makt. En av de viktigaste kompositörerna, Johann Sebastian Bach, jobbade för kyrkan under den här tiden. Men han fick skriva för instrument han också.
En Oboe-konsert med liv och glädje, det passade kungligheterna. Instrumentet i bakgrunden är inte ett piano, det är en cembalo. Hör du att den låter lite gammeldags?
Naiv och barnslig musik av Mozart. Märk att det inte är jämnstarkt, till skillnade från Barocken. Medan de rika satt och lyssnade på detta slet landets bönder och arbetare.
Under klassicismen 1750 – 1820 började det bli maktkonflikter mellan hoven och köpmännen (borgarna). Hoven stoppade huvudet i sanden och överdrev sin egen höga status med mat, kläder, peruker, dans & musik. Att gå på en Mozart-opera eller höra en Beethoven-symfoni var mycket populärt.
Musiken under den här perioden blev som kungamakten – naiv och barnslig, världsfrånvänd. Mozart och Beethoven levde under den här tiden. Mozart, som låter mer barnslig, dog strax före franska revolutionen, när man störtade kungen. Beethoven levde längre. Hans musik har intryck av militärmusiken från revolutionen.
I texten på övergripande nivå finns två exempel från klassicismen, kan du se vilka?
Under romantiken 1820 – 1900 fick borgarskapet stark ekonomisk makt, och den industriella revolutionen började omforma Europa. De som tidigare var anställda av kungar bytte till fri företagsamhet: Operahusen, musikerna, kompositörerna. Storstäder började växa fram, med rikedom, fattigdom och smuts. Mitt i all förändring sökte många människor trygghet i nationalismen.
Musiken som passade denna nya tid blev mycket känslosam och mäktig, och gärna med något inslag av folkmusik. Man använde alla musikaliska medel för att uttrycka känslor: Tempo, volym, instrumentklang. Ljudstarka instrument byggdes för enorma operahus för maximal ljudstyrka.
Musik för piano blev populärt. Backa till Klassisk musik- övergripande och lyssna på Clara Schumann. Det är också typiskt romantisk musik.
Närheten till naturen började försvinna under romantiken; ersattes av kolkraftverk och maskiner.
Det här musikverket handlar om floden Moldau i Tjeckien. Lyssna på den dramatiska musiken, och märk att det är mååånga i orkestern. Det blir extra ljudstarkt och mäktigt då. Det påminner om filmmusik.
Pianot blev populärt under romantiken. Flera frilans-musiker började göra turnéer och visa hur duktiga de var. Clara Schumann var en sådan artist, hon skrev den här musiken.